Entreprenören har framför allt ett funktionsansvar, husen skall fungera på ett bra sätt med värme, ventilation och sådana saker.

De boende och brf: en har ett skötselansvar, som att byta filter eller hålla rent så att inte maskiner eller husen skadas.

I praktiken innebär garantiansvaret att entreprenören, efter arbetets utförande, förutsätts ansvara för de fel som framträder under den tid garantin omfattar, den s.k. garantitiden. Skulle tvist uppstå om fel under garantitiden faller det således på entreprenören att bevisa att denne inte ansvarar.

Vare sig det finns en garanti eller inte gäller en ansvarstid under tio år efter entreprenadens godkännande. Under ansvarstiden, men efter garantitiden, faller det istället på beställaren att bevisa ansvar för fel.

 

Garantin på hus och produkter är fem år, och under den tiden så ligger bevisbördan på entreprenören om han inte anser att det är garanti.

Man kan åberopa ansvar ända upp till tio år men då måste man själv bevisa att det är ett garantifel, detta gäller större saker  som om husen är felbyggda på något väsentligt sätt.

Det finns ju alltid svårbedömda fel som går att tolka på olika sätt, t.ex. om en säkring går inne i dimmerbrytaren, en säkring är ju inte garanti men frågan är om det är allmänt känt att det sitter en säkring i dimmern? Finns det med en anvisning i er huspärm så är det nog inte garanti så då får den boende stå för kostnaden.

Stopp i avloppet är en annan sak, den boende ansvarar för att golvbrunnen är rensad och ren, brf:en ansvarar för stopp i rören och entreprenören ansvarar för stopp som beror på att det är felbyggt eller att det ligger t.ex. betongrester i röret som kommer från byggtiden.